“Met alleen een goed idee breng je geen zorginnovatie op de markt”

Zo’n twintig jaar geleden begon hij voor zichzelf. Net afgestudeerd als bewegingstechnoloog, achter het bureau tegen zijn bed aangeklemd op zijn te kleine slaapkamer. Inmiddels hoort zijn bedrijf InMarket tot de snelst groeiende middelgrote ondernemingen en reist hij als CEO de hele wereld rond om beurzen te bezoeken en fabrikanten te spreken. Martijn Schaaper: “InMarket is een ideeënfabriek. Zo’n 80 procent van alle ideeën haalt het uiteindelijk niet. Dat ligt niet altijd aan het idee. Dat is maar 10 tot 15 procent van het hele proces.” Voor zijn laatste innovatie, de Rollz Motion met smart technologie, werkt hij samen met het Fieldlab Revalidatie.

“Een goed idee is natuurlijk een mooie start. Maar dat is geen garantie voor succes.” Martijn weet inmiddels wat er nog meer bij komt kijken om een innovatie succesvol op de markt te brengen. “Je hebt geld nodig, je moet testen, een productielijn opzetten, je markt bereiken en enthousiast krijgen. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Als je met een innovatie komt, iets wat echt nieuw is, dan zul je er als ondernemer overal in het proces bovenop moeten zitten.”

Op onderzoek

Een van zijn eerste producten was de Bob-up, een hulpstuk voor een rollator waarmee je makkelijker met een rollator over een drempel loopt. Het product won een prijs, er was interesse van een internationale leverancier, maar Martijn verkocht niets. Hij ging op onderzoek uit en kwam erachter dan het de verkopende partij niet lukte om zijn product goed te presenteren in de winkel. “Ik ben toen zelf productpresentaties gaan geven bij, toen nog, bejaardentehuizen.”

Idee geboren

Tijdens een van die bezoeken zag Martijn een paar rollators in de gang staan. En toen viel er een kwartje. “Waarom zijn die rollators niet mooi? En waarom groeien ze niet mee met de mobiliteitsbehoefte? Ik wilde een product maken dat met de gebruiker meegroeit en de juiste steun geeft in elke mobiliteitsfase. En het moest qua uiterlijk aansluiten bij de wensen van de eindgebruiker en er stijlvol uitzien.” Het idee voor de Rollz Motion, een 2-in-1 rollator en rolstoel, was geboren.

Toekomstvisie

“Voor de ontwikkeling was veel geld nodig”, herinnert Martijn zich. “Ik had iemand nodig met een toekomstvisie. Die ook geloofde in een nieuwe generatie ouderen die in stijl van hun vrijheid willen blijven genieten. Ook als hun mobiliteit achteruitgaat.” Martijn vond de financier met visie en kon in 2010 de Rollz Motion op de markt brengen.

Fysiotherapeut in een kastje

Inmiddels verkoopt InMarket naast de Rollz Motion ook de Rollz Flex. “We zagen dat veel mensen eigenlijk wel een rollator nodig hadden, maar die niet gebruikten omdat ze niet met een rollator over straat willen. Toen hebben we iets gemaakt dat niet op een rollator lijkt, maar wel de juiste steun geeft: een rollator die eruitziet als een boodschappentrolley.” Dezelfde interesse voor zijn eindgebruikers bracht Martijn op het idee voor de rollator met smart technologie. “Een paar jaar terug dacht ik ‘Hoe kunnen we mensen naast de fysieke ondersteuning helpen om zo lang en goed mogelijk mobiel te blijven?’ Dat kan door ze te activeren en ze te trainen. Mijn moeder was in die tijd aan haar heup geopereerd, ging naar de fysio en kreeg oefeningen, maar deed die niet. Ik wilde iets bedenken dat haar hielp, haar activeerde. Ik wilde een systeem dat een ganganalyse maakt: dat registreert hoe je loopt achter de rollator. En dat je vervolgens kan activeren en trainen. Eigenlijk een digitale fysiotherapeut die altijd met je meeloopt en je stimuleert en helpt.”

Fieldlab helpt met visie

Al gauw bleek dat de Rollz Motion met smart technologie legio mogelijkheden heeft. “De mogelijkheden in de zorg zijn enorm. Daar word ik helemaal happy van.” De eerste prototypes zijn inmiddels af. “Ik zie duidelijk dat dit niet direct door de eindgebruiker wordt omarmd. Er is niemand die zegt, “He, ik ga een leuke rollator met smart technologie kopen’.” Daarom richt InMarket zich met name op de zorgprofessional. “Via het Fieldlab van Basalt komen we in contact met de zorgprofessionals die dit apparaat zien zitten én willen meedenken over de functionaliteiten. Het is voor ons belangrijk om te zien hoe zij reageren op het product. Dan komen ze opeens met dingen waar wij niet aan denken. Bijvoorbeeld om de stapbreedte in de gaten te houden. Dan bedenken wij daar weer wat op. We hebben hier bij het Fieldlab ook te maken met behandelaars met een open mind. Dat is essentieel. Ze kunnen door een prototype heen kijken en vinden het leuk om mee te denken. Die visie heb je nodig om samen verder te komen.”

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over InMarket op www.inmarket.nl en www.rollz.nl

Dit artikel verscheen in januari 2023 op de website van Basalt.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Bekijk ook