FIELDLAB REVALIDATIE ONDERSTEUNT CARE-RIING BIJ IMPLEMENTATIE
Stel, je moeder met Alzheimer woont in een verpleeghuis en ervaart vaak onrust. Even bellen kalmeert haar: het horen van je stem stelt haar gerust, ook al geef je vaak dezelfde antwoorden op dezelfde vragen. Die rust wil je haar het liefst altijd geven, maar je kunt niet altijd bellen als zij je nodig heeft. Wat doe je dan? Jelle Hylarides, zorginnovator en docent HBO-ICT bij De Haagse Hogeschool, vroeg zich af of technologie een oplossing kon bieden. Hij bedacht Care-Riing, een intelligent antwoordapparaat dat met spraaktechnologie de suggestie wekt van een natuurlijk gesprek met een bekende. Hij schakelde het Fieldlab Revalidatie in voor advies over de implementatie. “De zorgmedewerker is onmisbaar bij de inzet van Care-Riing.”
Het vinden van oplossingen voor alledaagse problemen zit in zijn aard. Jelle, van kinds af aan nieuwsgierig, blijft op zoek naar handige oplossingen voor alledaagse problemen. “Ik bedacht bijvoorbeeld de dienst ‘monteur op afstand’ toen ik zelf met een kapotte wasmachine zat. Die wil je immers zo snel mogelijk weer aan de praat krijgen. Maar eerst wil je weten wat er aan de hand is. Kun je het zelf oplossen? Is er een monteur nodig of moet er een nieuwe wasmachine komen? Ik bedacht hoe handig het zou zijn als je een echte monteur via de webcam mee kan laten kijken en je vragen kan laten beantwoorden zonder meteen vast te zitten aan voorrijkosten. En zo is ‘monteur op afstand’ geboren.”
Werkende oplossing
Toen zijn vader overleed en zijn moeder naar het verpleeghuis moest, kwam Jelle er al snel achter dat zijn korte telefoongesprekjes zijn moeder rustig maakten. “Als je een iPhone hebt, dan kan Siri je vragen beantwoorden en met Google Home kun je je lampen aan- en uitzetten en vragen om het laatste nieuws. Dan moest het toch ook mogelijk zijn om opgenomen stukjes audio te laten afspelen als reactie op vragen van mijn moeder voor die momenten dat ik niet met haar kon bellen?” Samen met een compagnon lukte het hem om Care-Riing technisch voor elkaar te krijgen. “Het is in feite een slim antwoordapparaat. De patiënt kan luisteren naar berichten die ingesproken zijn door een familielid of andere bekende stem. Het zijn berichten die aansluiten op de dagstructuur en behoefte van de patiënt. In de meest uitgebreide versie kan Care-Riing ook reageren op wat de patiënt zegt. Uit pilots weten we dat het écht werkt. Niet alleen bij mijn moeder, maar ook bij andere Alzheimerpatiënten.”
Sleutelrol zorgmedewerkers
“Mantelzorgers vinden het geruststellend te weten dat Care-Riing hun naasten kalmeert. Ook voor zorgmedewerkers is Care-Riing een uitkomst want onrustige patiënten zijn arbeidsintensief en maken andere bewoners ook onrustig.” Jelle adviseert dan ook om Care-Riing in te zetten op de vaste momenten dat patiënten onrustig worden zoals voor en na het eten, bij het vertrek van bezoek en voor het slapen gaan. “Dat is makkelijker gezegd, dan gedaan. Het is druk in de zorg en er is continu iets wat de aandacht van zorgmedewerkers vraagt. En zij zijn echt nodig om Care-Riing te laten slagen want de meeste Alzheimerpatiënten in een verpleeghuis kunnen niet meer zelfstandig telefoneren.”
Implementatieplan
“Ik hoef niet meer te bewijzen dat Care-Riing werkt”, vertelt Jelle. “De uitdaging is nu vooral: hoe krijg je het ingebed in een zorgproces en wie moet je daar allemaal bij betrekken?” Hij schakelde het Fieldlab Revalidatie in die een aantal workshops organiseerde. “Bij die workshop zaten de juiste mensen aan tafel. Niet alleen degenen die Care-Riing in de praktijk gaan gebruiken, maar ook stakeholders met een andere rol. Denk aan de zorgmanager en degene die over de inkoop gaat. Hoe kijken zij tegen de vernieuwing aan?” Het Fieldlab Revalidatie organiseerde en faciliteerde de workshops, die elk inzoomden op een ander aspect van het innovatieproces. “Het was mij misschien niet en zeker niet zo snel gelukt om al die verschillende professionals tegelijk aan tafel te krijgen.”
Eye-opener
Inmiddels heeft Jelle een blauwdruk voor een implementatieplan, als basis voor de introductie van Care-Riing bij verpleeghuizen. Terugkijkend op de samenwerking met het Fieldlab Revalidatie concludeert Jelle dat het voor hem een eyeopener was dat er zoveel verschillende functies met specifieke rollen betrokken moeten worden in het innovatieproces. “Er komt ook boven tafel wat die rollen nodig hebben om over te gaan naar aankoop en gebruik. Zo is degene die verantwoordelijk is voor de aankoop bijvoorbeeld op zoek naar bewijs. Hoe goed werkt Care-Riing? Dat deed mij weer realiseren dat we onze data daarover veel prominenter in beeld moeten brengen op onze website.”
Aannames
“Een andere eye-opener was dat je niet moet uitgaan van je eigen aannames. Wij betrokken bij een pilot bijvoorbeeld alleen de direct betrokkenen vanuit de aanname dat andere medewerkers van een afdeling geen tijd hadden om zich te laten informeren over de pilot. Wat bleek? Andere medewerkers voelden zich buitengesloten. Daarom kiezen we er nu voor om alle medewerkers te betrekken in de communicatie, hoe klein de pilot ook is. Bijvoorbeeld door bij een afdelingsoverleg een korte presentatie te geven zodat iedereen op hoofdlijnen op de hoogte is.”
Innovatie versnellen
Als zorginnovator moet je van vele markten thuis zijn, weet Jelle uit ervaring. Een goed idee bedenken is één, maar een idee uitwerken in een dienst of product en dat ook nog met succes op de markt brengen is andere koek. “Het scheelt enorm veel tijd als je vanaf het begin met de juiste partijen aan tafel zit. Het Fieldlab Revalidatie kent de zorg en weet ook hoe de hazen daar lopen. Ze organiseren de workshops en brengen je zo in contact met de juiste mensen. Dat heeft voor mij het verzamelen van de juiste informatie enorm versneld.”
Meer weten?
Care-Riing NL – Kwaliteit van leven verbeteren voor mensen met gevorderde Alzheimer
Heb je ook een innovatief idee of product om de revalidatiezorg te verbeteren? Het Fieldlab Revalidatie helpt je jouw zorginnovatie sneller en met succes op de markt te brengen. Kom vrijblijvend kennismaken en maak een afspraak via onze website.