Martijn Vastenburg van ConnectedCare over zorginnovaties: “Samenwerken is de sleutel tot succes”

“Goedemorgen meneer Dijkstra. Het is tijd om te bewegen.” Lizz, de digitale zorgassistent in de woonkamer van het echtpaar Dijkstra begint de dag opgewekt. Meneer Dijkstra die na revalidatie voor een beroerte weer thuis is, moet regelmatig bewegen. Zijn vrouw en dochter krijgen hem niet zo ver, maar na de oproep van Lizz maakt hij een kort blokje om. “Goed gedaan meneer Dijkstra”, zegt Lizz als hij weer thuis is. Een digitale zorgassistent die CVA-patiënten in beweging krijgt? Het lijkt toekomstmuziek. Maar als het aan Martijn Vastenburg van ConnectedCare ligt, staat Lizz over een paar jaar thuis bij alle CVA-patiënten. Samen met het Fieldlab Revalidatie onderzoekt hij de mogelijkheden van de inzet van een digitale zorgassistent bij de behandeling van patiënten met een beroerte.

Het idee voor een digitale zorgassistent werd 3 jaar geleden geboren toen Martijn in gesprek met een professor Voeding en Diëtetiek inzicht kreeg in de uitdagingen waar diëtisten voor stonden. “Zij zien in hun praktijk regelmatig ouderen die ondervoed zijn. Diëtisten hebben maar 3 uur per jaar beschikbaar om een cliënt goed te begeleiden, waardoor er veel tijd tussen consulten zit. Het lukt veel cliënten niet om het advies goed op te volgen. Martijn: “Juist deze kwetsbare ouderen hebben veel begeleiding nodig, ze voelen immers zelf geen prikkel om te gaan eten. Als diëtist zou je tussendoor vinger aan de pols willen houden, maar daar is de menskracht en de tijd niet voor.”

Aanvulling op zorgprofessional

Martijn bedacht Lizz, een digitale zorgassistent. “Lizz is een maatje in huis, een aanvulling op de begeleiding van de zorgprofessional. Lizz geeft je een herinnering als het tijd is om te eten. Heb je gegeten? Dan kun je dat aangeven via het scherm van Lizz die je altijd beloont met een complimentje. Lizz geeft ook toegang tot informatie die de zorgprofessional heeft ingevoerd. Bijvoorbeeld een voedingsplan of een recept.” Omdat Lizz ook informatie verzamelt over het eetgedrag, kan de diëtist actie ondernemen als er signalen zijn dat het mis dreigt te gaan. “De inzet van Lizz kost de diëtist niet veel tijd, maar heeft wel veel toegevoegde waarde weten we inmiddels uit de praktijk. De kwaliteit van de zorg verbeterd.”

Proactief en levensecht

Lizz ziet eruit als een poppetje met een scherm in haar handen. Lizz heeft een heldere en vriendelijke stem, een sympathiek gezichtje met ogen die levensecht knipperen en ’s nachts dicht gaan. “We zijn begonnen met een klein robotje. Dat bleek een dure want onderhoudsgevoelige oplossing. Een app was geen optie. Bij eerdere projecten zagen we al dat een app voor deze doelgroep niet werkt. Je moet immers altijd eerst je telefoon of tablet pakken om de app te openen. Maar wat stimuleert je om dat te doen? We zochten dus een oplossing die mensen proactief benadert, die prikkel geeft.” Na een eerste pilot bleek Lizz aan te slaan. “Toen we Lizz na de pilot kwamen ophalen, zeiden de mensen ‘Ik wil niet dat ze weggaat.’ Dan weet je dat je het goed hebt gedaan.”

Meer toepassingen

Het bewezen succes van Lizz in de praktijk van de diëtist, opent de deur naar meer toepassingen. Dankzij een subsidie uit Europa, kan Martijn met zijn bedrijf ConnectedCare onderzoeken of Lizz ook van waarde is bij de behandeling van patiënten met een beroerte. Mensen die een beroerte hebben gehad, functioneren lichamelijk vaak minder goed en zijn niet fit. Ze hebben dan ook weinig energie om te gaan bewegen. Bovendien kost bewegen ze vaak ook meer energie dan mensen zonder beroerte. Bewegen vermindert de kans op een nieuwe beroerte en helpt bij het herstel. “Ook deze patiënten hebben een prikkel nodig”, weet Martijn.

Samenwerking Fieldlab

In samenwerking met het Fieldlab Revalidatie is er een pilot gestart om Lizz uit te testen bij patiënten met een beroerte die bij Basalt revalideren. “We hebben nu 10 Lizz’en bij Basalt ingezet om inzicht te krijgen in welke drempels je tegenkomt in de revalidatiepraktijk, en 30 Lizz’en in andere Europese landen. Heeft de professional bijvoorbeeld wel tijd om Lizz te introduceren bij de patiënt? Kan Lizz gekoppeld worden met andere ICT-systemen? Gaan patiënten Lizz gebruiken? Levert het tijdsbesparing en kwaliteitsverbetering op? Bij zo’n pilot verzamel je geen hard bewijs, maar krijg je wel indicaties. En daarmee kun je de volgende stap naar schaalvergroting maken.”

Uitdaging

“Omdat we al veel gebruikerservaring hebben opgedaan met Lizz, is de technische aanpassing voor toepassing in de revalidatie snel gemaakt”, legt Martijn uit. “De grootste uitdaging is ervoor te zorgen dat de revalidatieartsen en behandelaren Lizz willen inzetten, patiënten Lizz gaan gebruiken en zorgverzekeraars de inzet van Lizz gaan betalen. Je moet bewijzen dat je innovatie van meerwaarde is. En je weg weten te vinden in een oerwoud van regels en certificeringseisen. Die zijn per zorgsector weer anders. En ook dan komt de samenwerking met het Fieldlab Revalidatie weer om de hoek kijken. Daar is alle kennis aanwezig die wij missen op Lizz succesvol voor revalidatie op de markt te brengen.”

Van onderzoek naar praktijk

Martijn is van origine onderzoeker en geeft les over zorginnovaties en robots in de zorg op de Radboud Universiteit. “Ik heb zelf veel onderzoek gedaan en zie nu waar studenten mee bezig zijn. Dan kom je ideeën tegen die zoveel potentie hebben, die problemen in de zorg kunnen oplossen. Maar hoe krijg je die van onderzoek naar de praktijk?” Om de brug tussen onderzoek en praktijk te slaan, richtte Martijn ConnectedCare op. “Wij zoeken naar technologische oplossingen waardoor mensen langer zelfstandig thuis kunnen wonen. Daarbij focussen we ons op de verbinding. De samenwerking tussen de patiënt, de behandelaar en het informele netwerk rond de patiënt. We zijn ervan overtuigd dat technologie alleen niet de oplossing is, dat het gaat om de ondersteuning van die samenwerking.”

Meer weten?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Bekijk ook